BELLVITGE A LA LITERATURA
Els primers llibres que trobem on es parla de
Bellvitge són els de l'Hospitalet, com el de "25
imatges de la història de l'Hospitalet"
de Francesc Marcé i Sanabra amb dibuixos i escrits d’aquest autor.
D’aquest
autor hem trobat algunes poesies al llibre:
“Contrallum Hospitalenc. Poesies”. Col. El Samontà, L’Hospitalet, 1978.
Com la de “Vella ermita de Bellvitge” a la pàg. 91
VELLA ERMITA DE
BELLVITGE
Sempre t’he portat al cor,
vella ermita de Bellvitge.
Quan feia de camperol
i ara dins d’una oficina;
quan em sentia la sang
com un poltre sense brida
i ara que més reposat
vacil·lant vaig per la vida.
Sempre t’he portat a dins,
vella ermita de Bellvitge,
com aquell qui abraça un fill,
com qui amaga una ferida,
quan et veia des de lluny
tan sola dins la Marina
i pensava que ningú
mai no et feia companyia...
Sempre t’he portat al cor,
vella ermita de Bellvitge,
quan un dia et van cremar
(prou saberen descobrir-te)
i ara voltada de blocs
i més que mai escondida
entremig de tanta gent
que t’ignora o que t’oblida...
Sempre t’he portat al cor,
vella ermita de Bellvitge!
Al mateix llibre, a la
pàgina 69, tenim una altra poesia: “La Verge dels barraquistes";
escrita al 1943, ens mostra la imatge de la mare de Déu com una mare que du el
nen en un braç, mentre, amb l'altra mà, demana almoina. És una imatge tendra i
dura alhora, una imatge antiga que ens remet al nostre passat, tot i que,
malauradament, encara pot ser una imatge actual i real.
El dibuix és de Joan Commeleran. L’artista
que va pintar els frescos de l'ermita que es van fer malbé amb les inundacions.
LA VERGE DELS BARRAQUISTES
La
Verge Maria
té
el fillet malalt.
El
fred senyoreja
dintre
del coval.
Sant
Josep és fora…
Qui
sap on ha anat!
L’àngel
més ros plora
sol
i abandonat.
El
bou i la mula
no
es veuen enlloc.
Els
pastors pasturen
ramades
de llops.
Enlloc
s’endevina,
al
pla ni al tossal,
música
divina
ni
cants de Nadal.
La
Verge s’aixeca,
baixa
a la ciutat,
baixa
amb la mà estesa
i
el cor abrandat.
Per
més que demana
ningú
no en fa cas.
És
una gitana
amb
l’infant al braç!
1943
Altres: “Petita Història de l'Hospitalet”, amb
dibuixos de la Pilarín Bayés.
Sobre l’ermita de Bellvitge tenim el llibre escrit pel veí del barri Antonio
Valcárcel: “Ermita de Bellvitge, ayer y hoy. Del siglo XI al XXI”, llibre molt
ben documentat i molts altres en els que es menciona l’ermita, com a patrimoni
artístic i cultural, com: “L’Hospitalet de Llobregat, patrimoni històric,
artístic”, “Llegendes de Barcelona” o “Perfils històrics de l’Hospitalet” amb poemes
d’Anna Mª Fontanals i Veià, entre d’altres.
També sobre la Marina, els terrenys sobre els que està construït el
nostre barri, i les seves masies podem trobar obres i referències. El dibuix torna a ser de Francesc Marcé i Sanabra.
Bellvitge: patrimoni ocult de la literatura
Carles Ferrer bibliotecari i membre del cel'h,
a la seva conferència de "Bellvitge a la literatura", ens va parlar
de llibres on es fa referència a Bellvitge.
L’H digital 11. 12. 2013
L’objectiu era mostrar que Bellvitge és el barri de
l’àrea metropolitana més citat a la literatura, ja sigui de passada o com a un
dels protagonistes.
Carles Ferrer, ha estat investigant durant 4 anys la
presència de Bellvitge a la literatura posant de manifest que té una presència
destacada en dues obres de Manuel Vàzquez Montalbán: “Los mares del sur” i “Los alegres muchachos de Atzabara”. Segons
Ferrer, la imatge de Bellvitge que es transmet en aquestes obres i en altres és
la d’un barri lleig a nivell de paisatge urbà, però molt atractiu en quan a
riquesa humana.
Durant la seva xerrada ha recordat que Bellvitge és un
barri que ha evolucionat gràcies a la lluita de la seva població per
dignificar-lo. També s’ha fet un recorregut per les diferents iniciatives que
s’han dut a terme per tal de diferenciar la ciutat de L’Hospitalet de
Barcelona.”
De
Joan Casas a “Pols de terrat”.
Primer conte: “Un cinturó de joncs”
“Sobre els camps daurats, a
punt de sega, amb farbalans de patateres i feixes de cols, bledes, enciams i
carxofers, es veia la rotllana de xiprers que encerclava l’ermita. Més enllà la
carretera era un riu incessant de camions i cotxes.”
“Van
deixar les bicicletes davant la porta de l’ermita, dins el tancat de boix,
llorer i baladres. (...) Van trucar a la porteta del costat, on els ermitans
tenien la casa i venien berenar i begudes. (...) Va estirar la galleda que
tenia al fons dl pou, amb la beguda fresca i en va treure les dues gracioses...”
... “Cap a la banda de
muntanya, més avall de la via del tren, allà on començaven els camps, unes
quantes fàbriques i un únic bloc de pisos trencaven el paisatge...”
Ø Montserrat Roig
al llibre “Temps de cireres” ens descriu així la seva visió dels blocs al
1977: “... fulles brutes de pols, marges
esllavissats, arbres moribunds, l’ermita de Bellvitge engolida per enormes
blocs en renglera,..”
Si
parlem de Bellvitge i la literatura no podem oblidar el mestre Ramón Fernández Jurado, no només per
les seves poesies sinó també per un parell de llibres que parlen d’ell, de la
seva vida i la seva lluita que ell tenia en més alt concepte que les poesies
que, com ell explica, li “sortien soles”.
Al
racó de Bellvitge de la Biblioteca tenim un quadernet de poemes que va editar
el Grup Sardanista “Tot Bellvitge” i alguns llibres més sobre ell, un biogràfic
de Jacint Reventós, un escrit en forma
de diàleg: “Diàlegs a Barcelona”,
conversa entre R. Fernández Jurado i J. Morera. Transcrita per X. Febrés. Ed.
Laia, 1984 i un autobiogràfic: “Memòries
d’un militar obrer”
Pròpiament
sobre el barri tenim el quadern d’estudi nº 10 del cel’h, de Manuel Domínguez
sobre el barri de Bellvitge, publicat al 1991 i el més actual d’aquest mateix
autor amb Sandra Bestraten i Emili Hormians “Bellvitge 50”, editat per Universitat
sense fronteres al 2015 o el conte “Els follets de la Marina” de Maribel
Alarcón y Mª Ángeles García-Carpintero, on s'explica l'història del barri als més petits. També podem trobar un munt de reculls
elaborats pels veïns del barri al racó de la nostra Biblioteca Bellvitge i llibres sobre projectes i entitats del barri.
No hay comentarios:
Publicar un comentario