Quan parlem de l'ermita de
Bellvitge, diem que és del segle XIII, perquè és a partir d'aquesta època,
exactament des de 1279, que ja es troben documents on el seu nom és esmentat.
Ara bé, parodiant les novel·les o les
pel·lícules compromeses, podríem afirmar del seu aspecte actual, que qualsevol
semblança, amb el que devia tenir fa set-cents anys es pura coincidència. I no
parlem del seu entorn, l'ultima i radical transformació és tan recent, que
encara l'estem paint.
Com devia ser en un principi?
No tenim cap document explicatiu escrit o gràfic que ens pugui ajudar. Però sí
que existeixen alguns indicis que, amb una mica d’imaginació, i amb un cert
esperit detectivesc, ens poden donar una idea.
Quan hom feu l'ultima endreçada
arquitectònica de la capella, fa dos o tres anys, s'escataren les parets i
s'observà que a partir del metre i mig hi havia material diferent i que s'hi
insinuaven uns arcs que feien pensar que abans havia existit un sostre molt més
baix que va ser ensorrat.
Llavors i, per comprovar la
solidesa de la construcció, es feu un forat interior, i en una fondària de tres
metres, abans d'arribar als fonaments, es trobaren tres enrajolats sobreposats.
Resulta evident, doncs, que a
mesura que les riuades i les pluges torrencials anaven amuntegant llims
d’al·luvió tot fent créixer el delta en extensió, altura i fertilitat, l'ermita
s'anava trobant cada cop mes colgada i mes en perill de convertir-se en una
permanent bassa d'aigua.
Cada vegada que als pagesos de
la Marina els semblava que la lenta crescuda del terreny era excessiva, optaven
per elevar el sòl se la capella i fer un nou enrajolat.
A la tercera vegada es trobaren
que la cosa tenia un límit i estigueren obligats a tirar enlaire el sostre si
no volien donar-s'hi cops de cap o utilitzar la capella com a piscina o
safareig. És molt possible que, per fer aquesta obra de reforma, aprofitessin
un d'aquells moments de la nostra història, tan freqüents, en els que calia
refer-la després d'haver estat cremada o
malmesa per alguna guerra o rebel·lió.
D'aquell sostre en queda una
clau de volta, la del dibuix que encara es conserva en el nostre Museu
d’Història i es l’únic punt de referència per a fer-ne una reconstrucció ideal.
Si voleu fer-vos-la per a ús
particular, penseu que el campanar -ara tan baixet- havia de tenir tres metres
més, que l'estructura probablement era de pedra i que la façana, en lloc de
l'aire barroc que li coneixem, era d'estil gòtic, o potser d'un romànic tardà.
Per què fou feta, l'ermita?
Ací les versions es perden pels camins de la
llegenda, que és molt semblant a la de la majoria de Mares de Déu trobades.
“Un mosso d'una casa de pagès observà com un bou furgava a terra amb
insistència en un lloc determinat i no volia anar-se’n. En comprovar que
l'operació es repetia cada dia, mirà detingudament l'indret i descobrí una
petita imatge de la Verge que portà cap a l’església del poble. L’endemà la
imatge ja no hi era i fou trobada de nou en el seu lloc d'origen.”
També diuen que un estel
lluminós n’assenyalà la presència. Llavors, veient en tot plegat un designi
sobrenatural, els hospitalencs decidiren construir l'ermita.
Joan Amades explica,
recolzant-se també en la llegenda, que la imatge fou trobada en uns horts del
carrer de l'Hospital de Barcelona, igualment en unes circumstàncies miraculoses
i que fou venerada en la capella de l'Angel d'aquell carrer, situada davant de
la placa de la Igualtat i de l’església San Agust. Diu que els mariners li
tenien molta devoció puix que donava bon viatge. I que una vegada volgueren
engrandir la capella i, no podent-ho fer per problemes amb els veïns, es
decidiren a fer una altra capelleta a l'Hospitalet.
Fos l'origen primer en el nostre
poble o a Barcelona, la veritat és que la gent del carrer de l'Hospital i els
de l'Espaseria, que tenien molta devoció a la Verge com a advocada contra la
pesta, cada any, el dilluns de Pentecosta venien en processó a la nostra Marina
a visitar-la i a invocar-ne l'ajut.
També el veïns del poble
antigament organitzaven una processó el dia de Sant Jordi. I el 8 de setembre,
dia de la Mare de Déu, hi feien festa gran.
El nom s'ha dit que podia esser
una contracció de Bell viatge o de Bella vista i que potser podria venir d'una
masia anomenada Malvitge que canvia de motiu en transformar-se en cultivable la
zona, antany pantanosa i insalubre. Sembla que “Amalvigia” antecedent d'ambdues
denominacions, fou un nom propi de dona en l'antigor.
Isolada enmig de la Marina,
prop de la carretera de València, fou destí d’administradores (filles dels pagesos), perquè era
una garantia, segons la tradició, per a aconseguir marit i així no restar per a
vestir sants.
Aquells qui anaven de camí
s'aturaven a demanar-li protecció, o donar-li gracies, quan arribaven sants i
bons.
No hay comentarios:
Publicar un comentario