sábado, 11 de julio de 2015

ERMITA DE BELLVITGE








        L’ERMITA DE BELLVITGE


   1.   El terreny.
Durant els primers segles de la nostra història, aquests terrenys eren plens d’aigua. Al s.XIII ja tenim constància de que havia una barca per travessar el riu, anomenada la barca de “Banyols”.[i] Van ser pantanosos i inhòspits fins el segle XIX en que es van canalitzar les aigües del riu Llobregat amb el “Canal de la Infanta”. Llavors es van convertir en una zona molt fèrtil. En Manel Domínguez del celh ens va dir que podríem resumir aquests 20 segles d'història amb "Aigua, Camps i Ermita".[ii]


2.   El nom.
En un document del 995 es parla del mas d’“Amalvígia”, amb un rec per eliminar l’aigua estancada[iii]. El reguer d’Amalvígia es transformà, al segle XI, en el “manso de Malvige” amb església pròpia. Aquesta església es transformà, al segle XIII, en l’ermita de Benvige. Posteriorment aquest nom es va canviar pel de Bellvitge.


3.   La devoció popular a la mare de Déu de Bellvitge.
Al segle XVII uns mariners dels carrers Espasaria i Hospital de Barcelona ja veneraven la imatge de la mare de Déu de Bellvitge, a la que demanaven protecció davant les epidèmies que assolaven la població. En alguns documents s’anomena a la Mare de Déu com “advocada contra la pesta”. Al carrer Hospital, vora les Rambles, encara es conserva una placa amb una inscripció que diu “Ntra. Sra. de Bellvitja”. Com que no tenien prou espai a la capella on la veneraven, venien fins aquí a invocar-la.[iv]


S’han trobat 27 goigs de la M. D. de Bellvitge[v] (Goig: composició poètic -musical de lloança, normalment en llengua vernacular, amb unes estrofes i una tornada) Aquest és un dels més antic, la Mare de Déu està de dol, com ho devia estar la majoria de la població.
Un antic goig de l’Hospitalet ens ho explica:



“Mare de Deu humanat,
Y dels bons homes protectora
En Bellvitja, gran senyora,
Mostreu-nos vostra pietat.

Barcelona per tot mal
Remey té en Vos, Reyna pia
Lo carrer del Hospital
Ho canta ab la espaseria
Puig sent Vos la intercessora
De pesta s’han preservat”.[vi]

 Des del segle XVIII ja tenim documents de com era especialment venerada per la gent del camp, especialment el dia de la Mare de Déu de Bellvitge, el 8 de setembre, en el que es celebren altres “Mares de Déus trobades.

1900 “...Venien a peu, a cavall o en tartana i en carro...”[vii]

Antigament, per a molts, l’ermita era la “parròquia dels pagesos”, o així la sentien ells. A la mare de Déu de Bellvitge se l’anomenava “la pageseta”[viii]


1897

Així ho expressava Mn. Francesc Tena, al 1949.
“Santa María la Camperola
dolça pagesa dels nostres camps
no us fa tristesa viure tan sola
amb sense llànties i sense rams?
(....)
Alça’t Marina ben fervorosa
i de Bellvitge l’altar petit
omple’l de lliris i de mimosa
I de violes deixa’l guarnit.

Santa Maria la Pageseta
obriu encara la vostra mà
que ens beneeixi la vostra dreta
en nostra ruta vers el demà”.

Diverses confraries venien en romeries a l’ermita: les de pescadors de Barcelona, i les de pagesos de l’Hospitalet  i d’altres poblacions agrícoles del delta del Llobregat: el Prat, Cornellà, Sant Boi, Gavà, Viladecans....[ix]

1956, E. Solà Alacid

4.   Els ermitans
A la casa annexa a l’ermita vivien els ermitans que tenien cura d’ella.

Esperanza Gil va ser l'última ermitana. A. Valcárcel[x] ens explica la conversa que va mantenir amb ella abans de morir. La casa de "l'ermitana" era petita i no tenia aigua ni llum, ella anava caminant fins la Remunta, a treballar en una fàbrica de filatures, el seu marit treballava amb un pagès repartint alfals amb un cavall que es deia Galán. Ells van anar al pis que els hi van donar, però la seva sogra "Pepeta" es va quedar en aquella casa fins que va morir.

1964 Esperanza Gil

5.   Arranjaments i Reconstruccions
Durant aquests 1000 d’història, l’ermita ha patit de tot: inundacions, saquejos, destruccions....  Per aquí passaven, pirates[xi], malfactors i soldats que lluitaven per o contra Barcelona, qualsevol que hagi estat el bàndol, tots han aprofitat l’ermita com a refugi i han intentat saquejar el que han pogut.[xii]
“L'any 1652, durant el setge de Barcelona al final de la Guerra dels Segadors va ser saquejada per les tropes castellanes. La capella va patir uns altres atacs en 1697, per part de les tropes franceses que assetjaven Barcelona, i en la Guerra de Successió pels exèrcits borbònics al servei de Felip d'Anjou. Fou reconstruïda ràpidament en 1718, amb l’aspecte actual. El 1808 i el 1809 tornà a ser saquejada pels invasors francesos i el juliol del 1936, en els primer dies de la Guerra civil, fou un dels edificis religiosos que patí l’anticlericalisme popular”.[xiii]

                                                                         1937

Però, donada la gran devoció envers la Mare de Déu de Bellvitge, sempre l’han tornat a reconstruir. Els últims arranjaments es van fer: al 1940, després de la Guerra Civil; al 1960, abans d’edificar els blocs; al 1976, després de les inundacions i al 2003.

1960

La campana que hi ha es diu “Eulàlia” i pesa més de 300 Kgs. La van fondre a Olot i la va donar, al 1960,  la família Campreciós Colominas de les cases de la Marina de l’Hospitalet, en record del seu fill Jaume. 
Entre 1979 i 1981 es van fer unes excavacions arqueològiques al voltant de l’ermita i es va trobar l’obra de la primitiva església del segle XI a quatre metres de profunditat, amb un estil romànic molt semblant al de Santa Eulàlia de Provençana.
L’actual, del 1718, és d’estil barroc i es va fer damunt l’altra.  Aquests 4m. són els que el terreny va pujar de nivell amb els sediments que portava el riu. Com era d’esperar, es van trobar enterraments, del voltant de l’any 1100, a tocar de les parets del temple, en la zona de l’absis.[xiv]


6.   La Gent que hi havia abans dels blocs.
La gent, que per aquí passava, durant els primers segles, ho feien en barca, perquè tot era aigua. Després, quan la terra portada pel riu Llobregat es va poder conrear, hi havia els pagesos, els pastors amb les ovelles que alimentaven Barcelona i abonaven els camps, i els que anaven i tornaven de la capital.

 Des de l’edat mitjana es conreaven cereals en aquesta zona.

Quan es va canalitzar el Llobregat, al s. XIX,“La Marina” es va convertir en una de les hortes més riques del país, i era considerada el rebost de Barcelona.
Es conreaven productes de regadiu com: carxofes, cols, faves, enciams...Hi havia anys en que es feien tres collites, ens va explicar el Sr. Campamà[xv].
L’ermita i els camps que l’envoltaven van atraure l’atenció de literats i artistes, per la seva bellesa rural, de vegades idealitzada, tan propera a la ciutat.
Alguns pintors paisatgistes d’inspiració romàntica, l’excursionisme i la naixent fotografia artística van parar l’atenció en el lloc.

 1925 Pintura de Ignasi Mallol i Casanovas


7.   L’ermita i el barri.

El Sr. Campamà ens va explicar que la Immobiliària va comprar, en primer lloc, els terrenys dels propietaris que els tenien llogats, com va ser el seu cas. la seva família conreava una parcel·la llogada a un propietari de Sarrià.
Després els van comprar als pagesos que conreaven les seves pròpies terres, uns es van avenir, però d'altres no van tenir més remei que fer-ho quan l'alternativa era l'expropiació.
Algú no va poder suportar el canvi de vida que això li va suposar. La industrialització es va obrir camí a sobre de la pagesia i no sempre de la millor manera, cal recordar-ho.
Quan es va començar a fer el barri encara restaven parcel·les on es conreaven verdures, hortalisses i alfals, perquè era ràpid, econòmic i es podia vendre a les cases de l'Hospitalet que tenien bestiar.


Aquestes pintures són de J. Commeleran. Amb les inundacions de 1971 es van fer malbé: el que es va poder rescatar és actualment al Museu d'Història de l'Hospitalet.


L’ermita també va quedar molt deteriorada després de les inundacions. Entre 1974 y 1978 es va fer una campanya: “Salvem l’ermita. Salvem Bellvitge” en la que van col•laborar molts veïns i veïnes del barri fent aportacions econòmiques o sortint a netejar i endreçar com en tantes ocasions. Els diaris es van fer ressò de la campanya, tot plegat va forçar a l’ajuntament a col•laborar.



El 1969 es derrueix la casa de l'ermità i es fan els porxos que continúen fins la restauració del 2003, ara només resten les columnes.


Als anys 80 tot l'entorn torna a estar deteriorat i l'ermita també pateix desperfectes.
A l’última restauració, del 2003, es va reforçar la teulada, es va canviar la porta i es va canviar el terra, entre altres millores.

I avui .. Els “amics de l’Ermita” es cuiden actualment d’obrir-la per airejar-la i que es conservi bé i de netejar-la perquè els escolars, els veïns i els passejants la puguem visitar agradablement. 



Com va dir el nostre poeta
 R. Fernández Jurado

"Aguantaràs la tempesta
 i tornaràs a florir,
 quan l'amor de tot un poble
 et retrobi al seu camí"

8.   Entre la història i la literatura:
Amalvigia-malvige-benvige-bellvitja.... I el "bell-viatge"

Plaça Amalvígia, 2015

La història ens mostra els documents en que es parla del rec d’Amalvigia i altres en els que es veu com aquest nom va canviant.
La tradició i el folklore ens parlen de confraries de pescadors i mariners de Barcelona que, des del s. XV, ja veneraven la imatge de la Mare de Déu i li demanaven de tenir un "Bon viatge". Els pagesos de “la Marina” també la veneraven i la cuidaven com una de les Mares de Déu trobades. Per a ells la imatge de la Verge la va trobar un pastor amb el seu bou[i]
Diuen les velles llegendes que el nom es transformà perquè la gent demanava a la Mare de Déu tenir un “Bell-viatge”. Altres diuen que el nom prové de “Bella vista”. Potser la història i la tradició han confluït i han acabat donant forma i sentit a l'ermita del "Bell-viatge"
I és que.... el nom de Bellvitge, no respon de veritat al més pregon desig dels que per aquests inhòspits paratges passaven?  I no és també un nom adequat per a tots els que aquí hem arribat viatjant? I pels que han de partir a buscar feina a altres llocs?

Mª Àngels García-Carpintero, maig, 2015




[i] A. Valcárcel. “Ermita de Bellvitge ayer y hoy”. Pàg.189 i 190
[ii] M. Dominguez de la confª “Quan Bellvitge eren camps”
[iii] L’Ermita que dóna nom al barri”. Document del celh
[iv] A. Valcárcel. “Ermita de Bellvitge ayer y hoy” pàg.20
[v] Vives i Sabaté “L’ermita de Bellvitge i els seus goigs”
[vi] Goigs a llaor de la Mare de Déu de Bellvitge, 1956
[vii] Vives i Sabaté “L’ermita de Bellvitge i els seus goigs”
[viii] Campamà resum de la confª “Quan Bellvitge eren camps”
[ix] A. Valcárcel. “Ermita de Bellvitge ayer y hoy” pàgs 21 i 36
[x] A. Valcárcel. “Ermita de Bellvitge ayer y hoy” pàg. 138
[xi] A. Valcárcel. “Ermita de Bellvitge ayer y hoy” pàg.109, 189 i 196
[xii] M. Dominguez de la confª “Quan Bellvitge eren camps”
[xiii] “L’Ermita que dona nom al barri”. Document del celh
[xiv] “L’Ermita que dona nom al barri”. Document del celh
[xv] Campamà resum de la confª  “Quan Bellvitge eren camps”
[xvi] Campamà resum de la confª  “Quan Bellvitge eren camps”
[xvii] J. Amades, citat per A. Valcárcel a les pàgs. 19-20

No hay comentarios:

Publicar un comentario