lunes, 13 de julio de 2015

GENT QUE DÓNA VALOR A UN BARRI

 
BELLVITGE. 
GENT QUE DÓNA VALOR A UN BARRI.

Bellvitge ha estat considerat un exemple d’urbanisme especulatiu.[1] Però també és un referent de gent lluitadora que ha aconseguit un barri amb serveis i espais verds, com l’actual.[2]
A més dels aspectes conjunturals com són la joventut dels primers habitants, el canvi d’època en el que es desenvolupà l’edificació del barri i les necessitats immediates a les que s’havia de donar resposta, cal remarcar la vàlua de la gent que ho va fer possible.

1.      MÓN AGRARI i MÓN INDUSTRIAL
  • Gent que hi havia abans dels blocs.

La Marina era considerada “la despensa de Barcelona”[3]. Aquí havien pagesos que conreaven terres i per aquí passaven pastors amb els ramats. També venien romeries de poblacions properes i es feien celebracions a l’ermita que dóna el nom al barri.
1960

Quan es va començar l’edificació del barri, al costat de l’ermita encara hi havia la casa de l’última ermitana, Esperanza Gil, aviat els van donar un pis al primer bloc, però l’àvia “Pepeta” va seguir vivint allí fins la seva mort[4].
  • La convivència dels dos móns.

Mentre construïen el barri alguns pagesos continuaven conreant les terres. Al començament moltes dones compraven directament a ells.
Bellvitge es va poblar amb immigrants de diferents regions d’Espanya. La catalanitat era considerada un element forà i estrany, encara ho és per a bona part de la població.

2. ELS INICIS DEL BARRI
  • Barri de dones i nens.    

Els primers veïns vam ser autèntics pioners, no hi havia serveis mínims, ni on anar a comprar,  sovint ens quedàvem sense aigua o llum... Els homes anaven a treballar a les fàbriques i solien fer torns. Les dones es quedaven al barri i entre elles es coneixien i s’ajudaven.
Nelly Peydró ens va explicar que, “especialment per a les dones, Bellvitge no ha estat mai un "barri dormitori", ja que nosaltres hem fet vida en ell. Sempre hem estat molt a prop dels problemes, creant xarxes de relacions des de les mateixes escales on vivim i participant en la resolució dels problemes”.[5]
Tot això, en certa mida, ha continuat, d’alguna manera hem fet del barri el poble que moltes vam perdre.
  • Els inicis. L'esport.

Als inicis del barri es van fer diverses activitats de caire esportiu, festiu i cultural lligades al Casal que va obrir la Immobiliària i al seu “Departament de Promoció Social”, tot i que es feia per a promocionar el barri i que eren de caire franquista, el cert és que en aquestes activitats: Festes Majors, esports... van participar molts dels primers veïns del barri desinteressadament, com Juan Meroño president de la primera associació del barri: La Unió Deportiva Bellvitge, creada en un bar i posteriorment absorbida pel Casal.
  •    Els inicis del treball social al voltant de l’ermita:

La vida pròpiament associativa es va començar a gestar a les parròquies. Al principi, va ser a l’ermita. L’ermita depenia de la parròquia de Sta. Eulalia de Mérida i d’allí venia un capellà a realitzar els serveis religiosos una vegada a la setmana. Els veïns van demanar al bisbat disposar d’un rector i al poc temps, al carrer ermita, va viure Mn. José Miguel González. Amb ell vam viure els canvis del concili Vaticà II.
Algunes dones dels primers blocs, Carmina, Juliana, Immaculada..., van començar una activitat de caire social com les colònies amb nenes del barri i del carrer Campoamor.  Anàvem a Olot a la casa que allí tenien les “Missioneres del Cor de Maria” que portaven la primera guarderia del barri.
Juliana treballava a la cuina de l’Hospital, la seva mare, Aurelia Muñoz Martínez, era la “iaia” per a molts; invident, inventava poesies per la gent del barri i demanava per les necessitats que escoltava a la ràdio. Era la seva manera de participar en la construcció d’un món millor.
1968

  •  Manca d’escoles

·        Als inicis del barri no hi havia cap escola. Alguns anàvem a una escola de l’Hospitalet, “Can Bori”, passant entre fàbriques, camps i clavegueres obertes.
Al cap d’uns mesos van posar unes acadèmies als altells dels locals comercials. Eren d’inspiració falangista, ens passaven el dia copiant de l’enciclopèdia “Álvarez” i recitant les lliçons de memòria.
Al 1970 van obrir la primera escola pública del barri, “Mare de Déu de Bellvitge”, i el “P. Enric d’Ossó”, amb germanes teresianes, amb les que van poder tastar la renovació pedagògica.
  •    L’ impuls dels jesuïtes a MDB.

·    A partir de 1968 arriben els jesuïtes[6] a la parròquia de MDB. Uns quants, amb Pepe Ituarte, van iniciar l’escola de Joan XXIII que primer es deia “Jericó” i estava en uns altells. Altres van començar a implantar els aires del concili a la parròquia. No va ser fàcil, la gent tenia molt arrelada la religiositat dels seus llocs d’origen. Per a altres persones, amb una visió diferent o amb ganes d’aprendre, com la meva mare, els canvis a l’església van significar tota una promesa de renovació, d’avançament i d’esperança.
La parròquia va promoure la capacitació de la gent pels canvis socials que s’acostaven. Al 1973 es va fer un curs sociopolític, el “SECOD”,  per veure els dèficits del barri i com fer-los front.
Amb els jesuïtes va arribar un grup de joves, alguns van començar a organitzar activitats amb nens, com cine fòrums i colònies, iniciant el primer centre d’esplai del barri, que després es va independitzar de la parròquia. El mateix va passar amb altres entitats. com el Casal d’Avis de l’Ermita o l’associació de disminuïts que, al 1970, va obrir l’escola d’educació especial ”’Estel” i posteriorment uns tallers que encara perduren.
A més del barracó, on es feien les celebracions, hi havia un altell, allí es va començar l’atenció social amb una assistent social i un grup, bàsicament de dones, que l’ajudaven: “l’Ajuda Fraterna”. També es van iniciar els primers Consells Parroquials.

Mª Josefa Aigé va venir el 1972 a col•laborar passant unes enquestes, li va agradar el barri i al 1976 es va quedar a viure aquí. Treballava al menjador de l’escola “Estel” i participava de grups de matrimonis i d’un incipient grup de joves, “Vivac”. El “Vivac” es va independitzar de la parròquia i, amb ell, uns grups de matrimonis que van formar les “Comunitats Populars de Bellvitge”.
Anys després va formar part de la vocalia de drogodependències de l’AAVV i va crear l’associació “Horitzó” per donar suport als joves i a les seves famílies.

3.   CONSCIÈNCIA DE LES DIFICULTATS. UNIÓ.
 ·         Inundacions.
Alguns pagesos van advertir que no fessin soterranis ja que aquesta zona s’inunda amb facilitat, però la Immobiliària no va fer cas i el 21 de setembre de 1971 es van inundar els baixos, molts veïns van perdre les seves pertinences.
Potser va ser un dels primers fets que ens va fer prendre consciència de les carències i de que sinó lluitàvem plegats no obtindríem els serveis que necessitaven.
  •   Les AAVV. Bellvitge Nord. S. Juan Evangelista.

·       A l’altre cantonada del polígon, a l’avinguda Europa, començaven a construir altres blocs de pisos; alguns els van donar a gent que provenia d’un barri de barraques, “la Bomba”, molts es coneixien entre ells i venien més organitzats, alguns eren de les incipients “Comissions Obreres”. Es reunien a la parròquia de San Juan Evangelista, des d’allí es van gestar moltes de les lluites del barri[7].
Pura Fernández va venir així, al 1968, amb 3 fills. Quan van empresonar el seu home, per ser d’un partit polític que llavors estava perseguit, ella es va començar a interessar per la política. A més d’estar en totes les lluites, casa seva era un refugi per a molta gent que allí es reunia i on sempre podia trobar un plat de menjar calent. Era autèntica i honesta. Merescudament, el nou Centre d’atenció Sanitària porta el seu nom.
  • Unió amb un objectiu comú.

·     Fèiem moltes reunions, tant aquí, com amb els de “l’altre Bellvitge”, com mútuament ens anomenàvem, cadascú mirant els altres amb certs prejudicis; però van haver persones que ens van ajudar a anar a una, com Ramón Fernández Jurado, republicà represaliat i mestre andalús que impartia classes de català i sempre tenia una paraula per posar serenor i cordura.
Poc a poc vàrem fer un front comú. Les associacions de veïns (es van arribar a constituir quatre), els partits polítics que començaven a ressorgir i les dues parròquies van ser els principals impulsors d’aquesta lluita que només podíem guanyar si anàvem a una. Josep Mª Fabró va afavorir totes aquestes lluites en pro del barri. Josep Mª Monfort, l’altre capellà diocesà de la parròquia de S. Joan evagelista dels inicis, va iniciar un grup de joves: Quitxalles.
Les comunitats de les dues parròquies van decidir que seguirien en barracons fins que no es fessin els serveis més necessaris. Com així ha estat.

4.   MOBILITZACIONS I ACCIÓ DIRECTA.
 ·         Operació neteja.
En 1976 molts veïns i veïnes vàrem sortir amb bosses per recollir la brutícia i la vam portar a l’ajuntament per exigir millores en la neteja del barri. Un altre dia vam sortir amb escombres i baietes en el que vam anomenar “Operació neteja”. Aquestes activitats ens aglutinaven i augmentaven el sentiment de complicitat.
  •  “No més blocs!”        

Junts vam lluitar per evitar que fessin tots els blocs de pisos i els locals comercials previstos, perquè llavors no hi hauria lloc per fer els serveis.  
La lluita més emblemàtica va ser la de la torre del “passeig”; el que els obrers construïen durant el dia es desmuntava a la nit.
Les dones van prendre l’iniciativa, una dona va seure amb el seu fill davant d’una excavadora impedint que aquesta continués la feina.[8]
Finalment, al 1978 , un jutge ens va donar la raó i va prohibir la construcció de més pisos, el que va marcar una fita històrica i va donar més renom al barri[9]
  •     Sanitat
·     Han hagut diverses lluites per la sanitat. Al 1978 ens vam tancar al barracó de l’església de MDB; les reivindicacions eren pel tancament de les clavegueres, perquè fessin un consultori en bones condicions, per una farmàcia de guàrdia...[10]

  •        Llars d’infants i escoles.

·      Isabel Fernández i Rosi Ruiz[11] mestres durant molts anys a la llar d’infants “El passeig” i anteriorment a la “Tintín”, ens van explicar[12] que van lluitar sempre, amb les seves companyes, perquè, els infants i les seves famílies se sentin feliços en un espai acollidor que afavoreixi el seu desenvolupament.
Als anys 70 l’Ajuntament va obrir tres escoles públiques: el Europa, el Bernat Metge i el Marina, tot i així encara mancaven places i s’havien d’utilitzar els altells dels locals comercials.

Teresa Quinquilla Alertorn, veïna del barri, participava de totes les mogudes senzillament, com una més. Conserge i després auxiliar administrativa de l’escola Europa va portar durant molts anys la biblioteca “Joan Miró” d’aquesta escola. Alguns recorden com feia llegir els grans amb els petits, i com explicava contes.
Carmenchu Azkarraga,  va impulsar la creació de l’escola d’adults a l’Aula de Cultura dels anys 80, en la que moltes dones i molts homes, entre els quals alguns treballadors de SEAT, van realitzar els estudis que no havien pogut fer abans. Després es va fer càrrec la Generalitat.
  •   Els jardinets. El parc.

·       Els veïns i veïnes han sortit en nombroses ocasions a reivindicar el parc que ara tenim, per fer el qual es va tenir en compte l’opinió dels habitants del barri. També van sortir en diverses ocasions a plantar arbres i plantes. Actualment són els que cuiden els jardinets que hi ha al costat de les porteries.

5.   ASSOCIACIONISME. Diferenciació i Coordinació.
 ·         Els anys 80.
Guanyada la batalla i en plena democràcia es va rebaixar l’esperit combatiu, no així el de buscar la pròpia identitat. Les 4 AAVV es van unificar en  una i va quedar en mans dels partits d’esquerra. Un grup de caire anarquista, els “autònoms”, va ocupar l’espai buit, destinat a equipament cultural, del altells del primer mercat, construït el 1975, i van iniciar l’escola de música i banda de Bellvitge, que encara perdura. Miguel Segovia i un grup de joves van iniciar el Grup ecologista Bellvitge, que després es convertiria en La Saboga i que ha organitzat, entre altres coses, les Festes del Sol del barri.
Els grups de joves com Vivac, Quitxalles i altres també ens trobàvem fent diferents coordinacions i establint complicitats i parelles.
Nelly  Peydró va ser un element clau als anys 80, promovent, des de l’Aula de Cultura, diferents activitats artístiques i culturals, entre elles la del grup “Arrels”, també va saber aglutinar diferents sectors.

 Rosa Mª Gironès[13] ens va explicar que els seus pares van venir amb il·lusió, quan ella i els seus germans eren molt petits, i que aquí van trobar un lloc on arrelar, ens va dir que a l’escala els anomenaven “els catalans”. Per a ella el barri ha estat una "escola de valors". Recordà quan s’inundava el solar que hi ha davant de l'esplai i sortien en canoes. Ens va assenyalar que la diversió i la creativitat han estat sempre presents al barri en mig del problemes i de les lluites i que és això el que afavoreix la construcció de la identitat. A més de la feina que fa al barri, continua aportant la seva energia i il·lusió en aquesta construcció festiva de la nostra identitat participant del grup de gegants i grallers de Bellvitge.

Actualment les dones ens continuem involucrant en tasques que promouen un servei al barri com són les AMPAS i altres associacions culturals i socials.

Aquest resum no és exhaustiu, ressalta alguns noms de persones i entitats per donar valor al que MOLTES VEÍNES I VEÏNS han fet pel bé comú del barri, reivindicant i lluitant, cuidant el que tenim o promovent les relacions i el creixement humà. 
                                  Mª Àngels García-Carpintero, maig 2015




[1] “Bellvitge, paraíso immobiliario” Revista Destino, 1975
[2] “Barris i crisi. Estudi del Cas de Bellvitge” Bellaterra, 2014
[3] J. Campamà “Quan Bellvitge eren camps.”
[4] Ermita de Bellvitge, ayer y hoy” A. Valcarcel. Pàgs. 136-139
[5] De la conferencia “Dones del barri” de Bellvitge 50, març, 2015
[6] “Història de Joan XXII, C. Arderiu  i Ll. Camós.[6]
[7]   Boletines dominicales: “Comunidad” de S. Juan Evangelista.
[8] M. Dominguez. Quaderns d’estudi nº 10, pàg. 55, celh, 1991
[9] Informació Ciutadana, Aj. de l’H, nº 8-9, Set-Oct. 1980
[10] 1978, dossier Bellvitge. CUAM. AAVV
[11] Entrevista a Rosi Ruiz Palomero, “Bellvitge cincuenta”
[12] De la conferencia “Dones del barri” de Bellvitge 50, març, 2015
[13] De la conferencia “Dones del barri” de Bellvitge 50, març, 2015

No hay comentarios:

Publicar un comentario